woensdag 29 september 2010

Het lijkt wel herfst... Pompoensoeptijd!

Tijdens de afgelopen weken van al die regen, kon ik me niet meer inhouden. Het leek wel herfst, wat het natuurlijk ook bijna is... Ik had van mijn buurvrouw een mooie (en lekkere) Uchiki Kuri pompoen gekregen.
Zo een dus:
Ik had me vast voorgenomen om eerst nog een hele tijd van het mooie ding te genieten, maar na al dat herfstachtige weer, kreeg ik er toch zin in. Dus heb ik hem toch maar geslacht en er overheerlijke pompoensoep van gemaakt.
Hierbij het recept Pompoensoep:
Snij drie uien in stukjes, smelt boter in de soeppan en fruit daarin de uien.
Langzaam laten garen, zodat de zoete uiensmaak vrij komt. Gebruik 500-600 gram pompoen, in blokjes gesneden. Bestrooi ze met een eetlepel kerriepoeder. En doe ze bij de gegaarde uien. Stoof de pompoen ook nog zo'n drie minuten. Snij ondertussen een of twee teentjes knoflook (wat je lekker vindt) in kleine stukjes en voeg dat toe. Voeg vervolgens een liter water toe en wat zout of bouillon blokjes (naar smaak).
Laat het lichtjes koken gedurende minimaal 20 minuten. Dan is de pompoen wel gaar en kan de staafmixer erdoorheen, lekker fijn pureren. Ik vind het lekker om er wat extra pit aan toe te voegen dus heb nog wat chilipoeder en chiliringetjes toegevoegd, maar niet iedereen houdt daarvan.
Wat nog wel een aanrader is: Een lepetje creme fraiche in het bord en dan de soep erop.
Ook lekker erbij: een kaiserbroodje opengesneden, dik besmeerd met kruidenboter even afbakken.


Het resultaat ziet er zo uit:
Het smaakte verrukkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten